Skip to the content

Danmarks Nye Forhånd

Simpel Guide til en Moderne ATP-forhånd i tennis

”Danmarks nye forhånd”

 

Der findes mange variationer af en tennisforhånd. Der findes ingen sandhed om, hvad der er den rigtige, men der er en type forhånd, som vi alle burde kende og lære. Det er den moderne ATP-forhånd, som alle kan lære, uanset alder og køn. Den slås typisk af de kommende unge stjerner.

Min pointe er, at vi alle kan lave det samme med kroppen, hvad enten du er en topprofessionel tennisspiller, øvet eller begynder, ung eller gammel, kvinde eller mand. Vi skal bare vide, hvordan vi skal slå den, og hvilke hovednøgler den består af.

Det kræver tålmodighed, viden og daglig øvelse at mestre den. Hvis du har viljen, tålmodigheden, viden og et spejl eller videooptager, så er du godt på vej. Find dig en model, for eksempel 19-årige Sinner, som hører til den nye generation. De nye unge har en nyere og mere eksplosiv udgave af den moderne forhånd, som jeg har beskrevet i min bog ”Teknisk Tilgang Til Moderne Tennis” med blandt andre Federer, Nadal og Djokovic - kik mange gange på slowmotionoptagelser af Sinners forhånd. Øv den trinvis, først med hånden i slowmotion, så med ketsjeren, og derpå med en blød bold i starten. Så er du godt på vej. Tag én nøgle ad gangen. Det er vigtigt ikke at forcere processen, for kroppen skal mærke hver eneste gang, du laver bevægelsen, for at huske den. Man kalder det muskelhukommelse, som er det altafgørende for at udvikle og at mestre den.

Jeg beskriver hovednøglerne nedenfor.

Rækkefølgen for hovednøglerne er:

 

  1. Forberedelse: Stå i klarposition med begge hænder på ketsjeren ud for navlen, lidt nede i benene,
    1. Det optimale GREB er pegefingerknoen på flade 4. Ketsjeren har 8 flader, hvor 1 er fladen i forlængelse af rammen som på billedet nedenunder

 

     

 

  1. Ketsjeren peger mod venstre, hvorved der er naturlig luft under armene, hvilket er forudsætning for kort tilbagesving
  2. Venstre hånd er på ketsjerhalsen, og venstre hånd er aktiv under hele slaget og er en vigtig del for optimal udførelse
 
   

 

  1. Skulder/kropsrotation med et splitstep/hop
    1. Begge hænder bliver på ketsjeren hele tiden, og højre albue skubber bagud. Når albuen skubber bagud, kan du ikke trække ketsjeren tilbage
    2. Hænderne er omtrent ud for navlen hele tiden, og følger bare kroppens rotation, når overkroppen drejer, og armene bliver i den position, lige indtil slaget starter
    3. Ketsjerhovedet peger mod nettet med strengene/slåfladen mod jorden eller mod sidehegnet, mens du bevæger dig
    4. Rytme er vigtig, når du bevæger dig nede i benene med skulder mod modsatte stolpe
    5. Du skal først dreje helt rundt, når du står i Powerpositionen
    6. Hænderne kommer aldrig langt bag kroppen, så ketsjeren er altid på forhåndssiden
    7. Når du laver et splitstep, vil det være en fordel med drej af den fod i luften til den side, som bolden kommer til. Altså du drejer din højre fod til højre, hvis bolden kommer til din forhåndsside, og venstre fod til venstre hvis det er til din baghåndsside

 

  1. Tilbagesvinget er albuen, der skubbes bagud samtidig med kropsrotationen
  2. Vigtigt at albuen skubbes bagud og er lidt væk fra kroppen
  3. Venstre hånd bliver på ketsjerhalsen
  4. Tilbagesvinget kommer ikke længere tilbage end hænder er ud for navlen som i klarpositionen

 

  1. Powerposition, hvor du lader op
    1. Du drejer kroppen helt rundt, hvor skulderen roterer mere end hoften
    2. Venstre hånd slipper ketsjeren og venstre arm strækkes og peger ud mod sidehegnet (grib ud efter sidehegnet)
    3. Du er stadig nede i benene og i god balance
    4. Du lader kroppen op, en slags forspænding, og gør klar til udladning/eksplosion, jo længere tid du holder forspændingen, jo mere kraft kan du udløse
    5. Med det korte sving og hurtigt i Powerpositionen, få du mere tid inden du slår til bolden, og du får vægten frem og ind i bolden med fuld udnyttelse af kroppens kraftpåvirkning

              

 
   

 

 

 

  1. Fremadsvinget = Roter hoften og kroppen tilbage mod udgangsstillingen
    1. Nu skal alt det, du har spændt op, tilbage til udgangspositionen = du spænder elastikken i powerpositionen, og så slipper du
    2. Slaget starter med at trykke foden i jorden, hvor du ligesom sætter dig lidt ned, så kommer
    3. Hoften roterer tilbage
    4. Venstre albue trækkes tilbage, og armen er i en spændt bøjet position med hånden ud for venstre hofte. Denne position er en aktiv spændt bevægelse, der hindrer at kroppen svinger helt rundt og forstyrrer kraftpåvirkningen på bolden. Meget vigtig bevægelse
    5. Så kommer armen, hvorved bunden af ketsjeren flipper ned og trækkes mod nettet, og det er dette flip der giver meget acceleration og kraft udmøntet i masser af spin
    6. Højre skulder er under venstre skulder og bliver der indtil efter afsendelse af bolden
 
   

 

  1. Flippet

 

 

  1. Flippet er en naturlig håndleds- og underarmsbevægelse, fordi du vender strengene mod jorden eller skråt bagud mod side-og baghegnet = du drejer håndfladen i den retning, så hvis du åbner hånden, vil tommeltotten pege mod jorden. Jo mere du drejer hånden mod venstre, jo mere fart og kraft kan du tilføre
  2. Her er det naturligt, at der kommer et flip i hånden, hvis du er afslappet, fordi trykket med foden og hoftesvinget er så kraftigt, at hånden flipper ned og op med stor eksplosivitet og kraft. Kan kun ske hvis du er afslappet
  3. Ketsjerhovedet er bag albuen, hvilket giver et superflip med massiv fart og kraft. Dette er ikke det samme som at tage ketsjeren langt tilbage. Ketsjeren kommer naturligt ned og bagud i samme bevægelse på grund af måden man holder ketsjeren på

                               3

  1. Alt dette sker på utrolig kort tid, og det er en af grundene til dette voldsomme flip
  2. Ketsjeren kommer ned under bolden og op på bagsiden af bolden og giver masser af topspin
  3. Giver masser af acceleration = masser af kraft og spin
  4. Spin udløses primært fra håndens lodrette bevægelse op og ned
  5. Læg mærke til på billedet, at højre hæl er løftet, så vægten er fremad og ind i bolden

 

  1. Boldkontakt
  2. Altid foran kroppen, enten med bøjet eller strakt arm
  3. Højre skulder under venstre skulder
  4. Først til allersidst kommer hånden med ketsjeren, og hånden bevæger sig lodret op på bagsiden af bolden med stor acceleration. Her kan du se ketsjerens position i træffet. Herfra går hånden lodret op og genererer masser af topspin
  5. Mærk når bolden er på strengene
  6. Ved at have et kort tilbagesving og vente længe i Powerpositionen, får du en mere massiv kraft på bolden


 

 

 
   

  • Afslutning

 

 

 

  1. Bag kroppen som vil være en naturlig afslutning med dette flip med den moderne unge forhånd
  2. Du skal være i en god balance, så du hurtigt kan komme i klarposition igen

  Konklusion på denne forhånd:

  • Kun kort tilbagesving på den ovennævnte måde man holder ketsjeren på, kan give flippet
  • Mere massivt og kraftfuldt træf med masser af topspin
  • Giver en kraftkilde mere end en WTA-forhånd
  • Albuen spiller en vigtig og aktiv rolle og styrer tilbagesvingets længde
  • Ketsjerens position under hele slaget er vigtig, altså strengene peger mod jorden eller sidehegnet måske skråt ned-bagud
  • Håndleddet er meget aktivt og udslagsgivende i forhold til acceleration, fart, kraft og spin
  • Venstre arm er aktiv hele tiden
  • Giver mere tid i opladerstilling

Vigtige forudsætninger for at lykkes med teknikken:

  1. Forberedelsen er en vigtig forudsætning for, at resten af slagets bevægelser kan lykkes optimalt og dermed give bolden det, du gerne vil påvirke den med= fart, retning, længde, højde og spin.
  2. Du er afslappet og holder løst på ketsjeren hele tiden
  3. Begge hænder skal være på ketsjeren, indtil du står i powerposition eller opladningsposition
  4. Dit benarbejde er hurtigt, godt og rytmisk, så du hurtigt er bag boldens linje i Powerpositionen
  5. Dit ketsjerhoved følger boldens højde, så de to er ca. på samme etage/niveau, indtil du er i powerposition
  6. Timingen = at turde vente på bolden til din krop fyrer af
  7. Hele bevægelseskæden for slaget starter med et tryk i jorden, som om du sætter dig lidt ned og slutter på tværs af kroppen eller over samme skulder (Nadalafslutning) og du står i god balance med vægten fremad, og nyder slaget.
  8. Afslutningen fortæller dig hvordan du har udført slaget
  9. Alt er som en vippe. Når du vipper til den ene side, skal du tilbage igen. Eller når du spænder op, skal du tilbage til start, som når du slipper en spændt elastik.
  10. Højre skulder er hele tiden under venstre skulder fra powerposition til efter bolden er sendt afsted. Vigtigt. Det er som at slå smut med en sten hen over vandet.
  11. Grundprincippet er man drejer, bøjer og strækker i alle led/muskler for at få udnyttet hele kroppen, hvor alle leddene drejes og bøjes sammen for så at rettes/ strækkes ud i en kædereaktion på det rigtige tidspunkt i processen. Det er timingen i den kædereaktion, der giver optimal udnyttelse af kraftkilderne. Jo mere du tør slappe af og tør være blød i hånden og kroppen, jo lettere vil du lykkes. Ketsjerhovedet skal være den sidste del, der skal frem mod bolden. Alt for mange fokuserer på at få ketsejren hen mod bolden for tidligt, hvorved timingen udebliver og dermed kraften.

Hvad betyder kroppens bevægelser fra forskellige sportsgrene i forbindelse med indlæring af en ny sportsgren, og kan kroppen genkende disse bevægelser og dermed overføre dem og gøre en sport lettere at lære?

  • Det er kendt, at kroppen kun kan udføre bestemte bevægelser. Disse enkelte bevægelser bruges i alle forskellige sport, tilpasset den enkelte sport som er kendetegnet ved specifikke bevægelsesmønstre/strukturer lige netop i denne sport.
  • Dette betyder, at mange sportsgrene har næsten ens bevægelser. Så kroppen kender mange af disse. Hvis trænerne kender og er bevidste om de store sammenfald af mønstre (hvilket de burde), vil det gøre det lettere og hurtigere for nye udøvere at lære en ny sport. Indenfor enhver sport er det kroppen, der skal trænes op. Hjernen skal kun vide, hvilke bevægelser der skal bruges, så der kan åbnes nye eller genåbnes nervebaner for at kunne komme til at mestre en ny sport.
  • Det er trænerens hovedopgave at få de nye spillere til at kende de anvendte bevægelser fra andre sport eller legesituationer,

 

Eks: Når vi ser de unge ATP-spillere slå deres forhånd, er bevægelsen nogenlunde den samme, som når man slår smut hen over vandet med en sten, eller når man trækker albuerne tilbage i et brystsvømningstag, når du trækkerpilen tilbage i bueskydning eller i håndbold et underhåndskast, pitching i baseball, bowling eller underhåndskast osv.

 

Min konklusion er, på baggrund af mange 3D videooptagelser foretaget af Tennisplayer.com, at alle kan lære den moderne ATP-forhånd, som de fleste unge professionelle tennisspillere slår i dag. Selv en pige på 7 år kunne lære den. Der er ingen undskyldning for ikke at kunne lære den. Så kom i gang både spillere og trænere. Vi skal og vil det nye, som altid er baseret på de mest moderne optagelser, og som gør det lettere at spille.

Det kan godt se ud, som om den forhånd er meget svær at lære, men det er en vigtig del i indlæringen at se video af forhånden i slowmotion, efterligne det du ser, prøve det foran et spejl hver dag for hurtigt at få kroppen til at huske det.

Lad os hjælpe hinanden med at gøre den til Danmarks førende tennisforhånd.

Sammen er vi geniale.

 

Lad os lære af de bedste og blive de bedste

 

Hans Frantzen

Forfatter til ”Tennis Let og sjov med GBA ” og ”Teknisk Tilgang Til Moderne Tennis”

Uddannet diplomtræner, træneruddanner, skaber af GBA i DK,

Speaker with US-Open og World Tennis Association om begyndertræning mm.

 

 

Forfatteren

Hans Frantzen

Hans Frantzen

Fandt du

Hvad du søgte

RING FOR ET GODT TILBUD PÅ 24 26 16 50 - eller tryk på kontaktknappen.